selawat

Photobucket

Saturday, August 29, 2009

Ahlan Wasahlan Ya Ramadan


Ahlan Wasahlan Ya Ramadhan...

Firman Allah SWT yang bermaksud :
Whai orang-orang yang beriman, diwajibkan atas kamu sekalian berpuasa sebagaimana diwajibkan atas orang-orang sebelum kamu, semoga kamu menjadi orang-orang yang bertakwa. (al-Baqarah:183).
Sabda Rasulullah SAW bermaksud :
Ssungguhnya islam itu dibangunkan di atas lima (dasar). Kesaksian bahawa tidak ada Tuhan yang berhak disembah melainkan Allah dan Muhammad itu adalah utusan-Nya, menegakkan solat, menunaikan zakat, melaksanakan puasa Ramadan dan menunaikan haji.
(riwayat Muslim).
Alllah SWT mensyariatkan berpuasa dan pelbagai ibadat Ramadan sebagai salah satu program yang harus dilalui setiap muslim dan mukmin dalam pembentukan karakter takwa mereka. Sebaliknya ancaman keras bagi orang-orang beriman yang tidak melaksanakan ibadat puasa Ramadan. Ia sebagaimana yang disabdakan Rasulullah SAW yang bermaksud:
Ikatan dan penegak agama Islam itu ada tiga. Siapa yang meninggalkan salah satu darinya, maka ia telah kafir, halal darahnya iaitu: syahadat, solat fardu, puasa Ramadan.
(Riwayat Abu Ya'la dan Dailami).


Amalan di bulan Ramadan

1. Bersahur
Sabda Rasulullah SAW : Bersahurlah kamu sekalian kerana bersahut itu ada keberkatannya.(riwayat Bukhari dan Muslim).Sahur adalah penting,Sahur adalah penting. Malaikat sentiasa meminta ampun bagi orang yangbersahur.Besahur di akhir malam (yang terbaik adalah jaraknya dengan azansubuh selama bacaan 50 ayat al-Quran secara sederhana).
(Rujuk- Muslim,2/770, Al-Bukhari, 4/1923 ; Muslim , Riwayat Ahmad, 3/12 ; Hadith Hasan)


2. Menyegerakan Berbuka
Sabda Rasullullah SAW : manusia sentiasa dalam keadaan yang baik selama mereka menyegerakan berbuka. (riwayat Bukhari dan Muslim).Berbuka cara terbaik ;
(1) beberapa biji Kurma Rutab (Basah), jika tiada,beberapa biji Tamar (Kurma Kering), jika tiada, Air (air kosong ). (Riwayat Abu Daud, Ahmad & At-Tirmidzi)


3. Sediakan Juadah Berbuka Untuk Orang Lain.
Khususnya orang miskin.(Barangsiapa yang memberikan juadah berbuka buat orang yang berpuasa makabaginya pahala seperti orang yang berpuasa itu tanpa kurang sedikit pun” (Riwayat At-Tirmidzi, 3/807; Hadith Hasan menurut Imam At-Tirmidzi) .

4.Jgn Banyak Tidur Siang Hari.
Imam Assayuti menegaskan bahawa hadis–tidur orang berpuasa adalah ibadah adalah lemah.(al Jami-as Soghir, FaidulQadir-al Munawi)

5. Berdoa waktu berbuka dan sepanjang melaksanakan ibadat puasa.
Dari Abdullah bin Amr bin AS r.a bahawa Nabi SAW bersabda yang bermaksud: Sesungguhnya bagi orang yang sedang berpuasa saat berbuka doanya tidak ditolak.(riwayat Ibnu Majah). Dalam Hadis lain Rasullulah SAW bersabda yang bermaksud; ada tiga doa yang tidak dapat ditolak Allah, orang yang sedang berpuasa sampai dia berbuka, imam (pemimpim) yang adil, dan orang yang teraniaya. (riwayat Tirmizi).

6. Tahajud.
Sekurang-kurangnya bangun lebih awal sebelum Sahur untukmendirikan solat sunat tahajjud, witr dan beristifghar dan lain-lain amalansebelum menunaikan solat subuh berjemaah(bagi lelaki).

7. Al-Quran.
Memperbanyakkan bacaan Al-Quran dengan tenang

8. Solat Terawih dan Witir
(1) berjemaah (2) sendirian (3) masjid atau rumah.
Solat witir, Waktu terbaik ditunaikan adalah bagi menutup segala solatsunat. Lebih baik dilewatkan diakhir malam, jika mampu.

9. Mohon Ampun Sentiasa.
Bertaubat dan mohon ampun kepada Allahsesungguh-sungguhnya kerana terdapat riwayat Hadis di mana Malaikat jibrilmendoakan kecelakaan kepada orang yang, Ramadannya berlalu tanpamendapatkan keampunan daripada Allah.

10. Bersungguh-sungguh beribadat pada 10 malam terakhir Ramadan.
Dari Aisyah r.a berkata, bahawa Nabi SAW, apabila masuk 10 hari terakhir Ramadan, Baginda menghidupkan sepanjang malam (dengan Ibadat), membangunkan keluarganya dan menguatkan ikat pinggangnya. (Riwayat Bukhari).

1 comment:

Dx said...

teringat bulan ramadhan